Dannebrog

Flagdage i Danmark

De officielle flagdage i Danmark fastsættes af Justits-ministeriet og offentliggøres på ministeriets hjemmeside. De officielle flagdage gælder kun for statens bygninger, men følges i stor udstrækning af andre.

Desuden medtages flagdagene i et utal af kalendere, almanakker og andre trykte publikationer mm.

Udover de på forhånd fastlagte flagdage, kan der i løbet af et år tilføjes yderligere flagdage, hvor der skal flages fra statens skibe og bygninger.

Dette sker oftest i forbindelse med f.eks. statsbesøg, begivenheder i den kongelige familie mm.

Officiel meddelelse om disse ekstra flagdage gives bl.a. gennem dagspressen.   –

Officielle flagdage 2024

1. januar Nytårsdag.
5. februar Hendes Majestæt Dronning Marys fødselsdag.
6. februar Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Maries fødselsdag.
29. marts Langfredag. Der flages på halv stang hele dagen.
31. marts Påskedag.
9. april Besættelsesdagen. Der flages på halv stang til kl. 12.00, herefter på hel stang.
16. april Hendes Majestæt Dronning Margrethes fødselsdag.
29. april Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benediktes fødselsdag.
5. maj Befrielsesdagen.
9. maj Kristi Himmelfartsdag.
19. maj Pinsedag.
26. maj Hans Majestæt Kong Frederiks fødselsdag.
5. juni Grundlovsdag.
7. juni Hans Kongelige Højhed Prins Joachims fødselsdag.
15. juni Valdemarsdag og genforeningsdag.
21. juni Grønlands nationaldag. Der flages med det grønlandske flag Erfalasorput.
29. juli Færøernes nationale festdag, Olai Dag. Der flages med det færøske flag Merkið.
5. september Danmarks udsendte.
15. oktober Hans Kongelige Højhed Kronprins Christians fødselsdag.
25. december Juledag.

I tilfælde, hvor fødselsdage i kongehuset falder på langfredag, flages der på halv stang. Der gælder særlige regler for militære flagdage.

Udover de officielle flagdage kan Justitsministeriet bestemme, at statslige myndigheder skal flage i anledning af særlige begivenheder, som f.eks. statsbesøg eller særlige begivenheder i Kongehuset.